"ביום חם בתחילת יולי, החליטה קורה בנדר למות".

קורה בנדר הרגה גבר. מה גרם לאישה צעירה, שקטה ונחמדה, אם לילד קטן, לדקור בחמת זעם אדם שלטענתה לא פגשה קודם לכן מעולם?

התוקפת מודה בפשע, הראיות לאשמתה ברורות. הדבר היחיד שחסר הוא המניע למעשה, ואותו קורה בנדר אינה יכולה לספק. הוא קבור באותו בור שחור בנשמתה שאליו היא נשאבת שוב ושוב, ונחלצת ממנו בכל פעם בצעקות ואובדן עשתונות.

המפקח הראשי רודולף גרוביאן מסרב לסגור את התיק ופותח בחקירה על דעת עצמו. בהדרגה נחשפים קורות חייה של קורה בנדר – חיים שהתנהלו בצל הסיוט, והסתיימו עוד בטרם החלו.

ברומן מתח בלשי יוצא דופן זה, המציאות אינה כפי שהיא נראית. אשת חטא הוא רומן פסיכולוגי ייחודי בסגנונו, המתנהל בעולם מורכב של ניגודים והטעיות. בסיפור הרשומון המודרני הזה משכילה פטרה המספהאר לטשטש את הגבול בין אמת ושקר, בין זיכרון להזיה, וסוחפת את הקוראים אל סיפור עלילה מותח ומורבידי היורד אל מעמקי הפחד, האמונה והכפירה.

"בדייקנות אמנותית משרטטת המספאהר בספרה האינטליגנטי ועוצר הנשימה את מחשבותיה של אישה על סף טירוף" השפיגל

"לו היה עלי לתאר את ספריה הייתי אומר: מותחים, מרתקים וכמעט קרובים מדי למציאות" פורום הספרות בגרמניה

פטרה המספאהר נולדה בגרמניה ב-1951. היא סופרת ותסריטאית המתגוררת בקֶרפֶן שליד קלן. ספרה "מר גנרדי השקט" תורגם לכמה שפות ועובד לסרט קולנוע מצליח. ספריה "אשת חטא", "קברן הבובות", "ירושתו של לוקאס" ו"האֵם" הופיעו במשך חודשים רבים ברשימות רבי המכר. על ספרה "האם" זכתה פטרה המספאהר בפרס רומן המתח ועל "שמי הזכוכית" זכתה בפרס הספרות הרייני של העיר זיגבורג. שבחים לפטרה המספהאר על ספרה אשת חטא "פטרה המספאהר למדה ממורים רבים. מהיצ`קוק למדה לבנות מתח". רשות השידור של דרום גרמניה "האם בקלן נולדה סטפני קינג?" פרינס "בספרה אשת חטא פטרה המספאהר אינה חסה על דמויותיה או על קוראיה. היא מנתחת את תהומות הנפש באזמל חד. רומן מתח פסיכולוגי בעל שיעור קומה". עיתון הערב של המבורג "פטרה המספאהר היא מומחית לתגובות שרשרת המתרחשות עקב חולשות אנוש" …. "פטרה המספאהר זכתה בצדק לכינוי `סטפני קינג`. ברומן המתח הפסיכולוגי שלה, היא גורמת למתח כמעט מעיק". ירחון בריגיטה "בספרה האלגנטי ומעורר המחשבה, מובילה המספאהר את קוראיה מהתאבדות המתוכננת בדם קר, דרך זיכרונות ילדות אומללים ועד לפתרון המר. המספאהר אינה מזדרזת, ונכנסת לפרטי פרטים בעוד האימה מחלחלת לאטה" …. "זה יותר מספר מתח. זהו מסע בנפשה של אישה שנאסר עליה לנהל את חייה בעצמה" ….

קורה בנדר היא "אישה צעירה ורגילה", עם בור שחור בנפשה. היא נושאת סוד שהוטמן עמוק כל-כך, ומאחורי חומה כה גבוהה ומבוצרת, שגם היא עצמה כבר אינה זוכרת אותו. רצה הגורל, וחרף התכנון המדוקדק היא אינה מצליחה להוציא לפועל את התאבדותה. תחת זאת היא רוצחת בחמש דקירות סכין את גיאורג פרנקנברג, המכונה "פרנקי", שישב לידה על שפת האגם ואותו כנראה כלל לא הכירה. עדים רבים יש – ביניהם אפילו בעלה – וממילא היא מודה בפה מלא ובלב שלם. אבל המשטרה (והקוראים) דורשים מניע.

כך אנו מתוודעים אל חייה הנוראים של קורה עד הרצח, בצל אם שאמונתה באל ובשליחו לוקחת ממנה את היכולת לאהוב את בתה, ובצל אחותה מגדלנה שצעירה ממנה בשנה ונולדה חולה מאוד. מגדלנה עוברת ניתוחים תכופים ולא יוצאת מן הבית. למעשה, היא מעבירה את רוב זמנה במיטה, כשהיא לא מסוגלת ללכת. כל ילדותה מאשימה האם את קורה שגזלה את כל הכוח מרחמהּ, וכבר כתינוקת בבטן אמה לא השאירה דבר לאחותה. לא פעם היא מכריחה את קורה לצום כדי לכפר על "חטאיה". היא מונעת ממנה שוקולד שאביה קנה לה ליום הולדת. יום הולדת יש רק למושיע, היא אומרת, ושולחת את קורה להתפלל בסלון.

כל אלה איומים דיים, כמובן, אך הם מהווים רק את שפת הבור שקורה הצליחה לאטום בהדחקה. רודולף גרוביאן, השוטר שחוקר את קורה אחרי הרצח, חייב לפתוח את הבור מחדש, ו"אשת חטא" הוא סיפור החפירה המורכבת בנפשה המרוסקת של קורה בנדר

השאלה הגדולה לאורך הספר, מה שיצמח מתוך הביוגראפיה של קורה הילדה עד בגרותה הוא הניסיון להבין את המניע. מה הפך את המאורע ליותר מסתם פשע. כאן אין מרדף אחרי פושע. המרדף כאן הוא אחרי הסיבה בגללה דקרה. הפיתולים הפסיכולוגיים שעוברים השניים, והקורא הם לב הספר. ההתייחסויות. אין ספק ש-פטרה המאספאהר מבינה דבר או שניים בהלכות הנפש המפותלת והדרך לשיגעון העוברת דרך רגשי אשמה עמוקים מכדי תיאור. מה שגורם לספר להיות מצמרר איננו סיפור הרצח איננו החקירה, סיפור חייה וגלגוליה של הגיבורה, הזוועה בה חייה ומתפתחת. חסים סימביוטיים מזוויעים. בכל גלגול חדש של הסיפור, בין אם זו בדיה שהיא ממציאה מחדש ובין אם זו האמת, היא נעה בין אפשרויות הזוועות היכולות להתפתח בתוך משפחה שהשיגעון חוגג בה. ספר מצמרר מאוד.

אשת חטא / פטרה המספאהר

הוצאת ינשוף